רבים הם ההורים המכירים בחשיבות של גבולות בחינוך ילדינו, אולם לצערנו הרב, אנשי חינוך רבים וגם הורים אינם יודעים להציב גבולות באופן יעיל. ישנו עיקרון בסיסי להצבת גבולות שבין הורים לילדים: מערכת יחסים טובה ואיתנה. בבניית מערכת יחסים טובה, אפשר להיות הורים סמכותיים למדי, ותוך כך לבנות מערכת משפחתית בה יש חוקים וגבולות שאינם מקלקלים את מערכת היחסים הנבנית בעמל רב.
ילדים שהפנימו גבולות וחוקים בליווי מערכת יחסים טובה יגדלו להיות אנשים בוגרים בעלי ביטחון עצמי ניכר ודימוי עצמי חיובי למדי. ילדים אלו יגדלו להיות מבוגרים עצמאיים ואחראיים ולרוב יהיו בעלי כישורים להשגת יעדים לטווח הקצר והארוך. יתרה מכך, גבולות וחוקים מאפשרים לילדים להתאים עצמם טוב יותר למסגרת בה הם גדלים ולפתח פחות תסכול בימי חייהם.
כאשר הילדים עוד קטנים, ההורים קובעים חוקים, ועם גדילתם של הילדים, נקבעים החוקים בצורה גמישה יותר, תוך שיתוף והתאמה לצרכי המשפחה.
מאפשרים לילדים לחיות בחברה המתנהלת בהתאם לגבולות וחוקים בהם יש לעמוד. הם מעניקים לילד מסגרת בטוחה בה יוכל לנוע ולהתפתח בחופשיות יחסית, תוך שהחוקים והגבולות מהווים קירות ותקרה בחלל בו הם חיים. הם מכינים את הילד לחיות במציאות של ימינו, תוך מתן כלים להתמודדות והתגברות על תסכולים ובעיות במשך החיים. עקביות וקביעות מסייעת להפוך את המציאות של הילדים לברורה ובטוחה.
ישנה חשיבות בקביעות חוקים וגבולות והסכמה עליהם בידי שני ההורים, כדי שיישומם אכן יהיה עקבי.
מבקשים פעם ראשונה ואם יש צורך – פעם שנייה וזהו; חשוב לא להיכנס לנאומים ארוכים ומייגעים עבור כל הצדדים. גבולות וחוקים נקבעים בהתאם לרמת ההתפתחות של הילדים. במידה הצורך, לוקחים פיסית את הילד מהמקום, אך לא בכעס. מקבלים בהבנה מרבית את אי-שביעות רצונו של הילד, תוך שמאפשרים לו לבטא אותה במסגרת ביטוי והקשבה, תוך היצמדות ברורה לגבול ולהחלטה שנקבעו מראש.
גבולות בחינוך הם בעלי משמעות כערך חינוכי דרכו ניתן לנהל את המשפחה בצורה תקינה ובאופן המעודד ביטחון וסדר לגבי מה שמותר ומה שאסור ומה שביניהם. להורים יש תרומה משמעותית על עיצוב אישיותם של ילדיהם. הם יכולים להציב גבולות תוך שיתוף פעולה מקסימאלי עם כל בני המשפחה, תוך הגעה וניסוח של הסכם משותף הנוגע להתנהלות במשפחה.
הצגת גבול בצורה לא ברורה ולא עקבית אינה מה שאתם מבקשים לעשות. כאשר יום אחד אתם מתירים לילד לאחר לגן וביום אחר אתם מתרתחים על כך שהוא מתמהמה בהכנות וביציאה מהבית לגן, אתם מעודדים יצירה של בלבול וחרדה אצל הילד, כיוון שהוא אינו מבין היכן הגבול ומרגיש חולשה מצדו של ההורה; הוא אינו יודע לצפות את העתיד וייתכן שבתת-מודע הוא כבר פחות סומך על ההורה. כאשר ההורה מנסה אחר-כך לפצות את הילד על שהתפרץ עליו, הוא מבלבל את הילד עוד יותר.
כאמור, הצבת גבול באופן לא עקבי תגרום לילד להתבלבל ותמנע ממנו תהליך חיוני של למידה והכרה אמיתית של המציאות. לעומת זאת, הצבת גבול באופן עקבי מעודד לימוד טוב יותר של המציאות ומעודד את הילד לפתח ביטחון בגבולות שהוריו מציבים ובסופו של דבר גם לכבד את המציאות בה הוא חי, וכמובן גם את הוריו.