השימוש המיועד למדפסת
ראשית יש לתת את הדעת לשימוש העיקרי שתעשו במדפסת ולא לקנות לפי העיניים, המחיר או סוכן המכירות בחנות או בטלפון. המדפסת אמורה לשרת אותנו ולא אנו אותה. על כן, יש להחליט תחילה מה הם השימושים שיהיו לנו במדפסת: הדפסת מסמכים בלבד, הדפסת עבודות לבית הספר/אוניברסיטה, סריקה, פקס וכו'.
רבים אינם מבינים בעצם שמחיר המדפסת הינו המחיר הקטן לעומת העלות הגבוהה של ראשי הדיו אותם ירכשו באופן קבוע ולא שמים לב שקונים מדפסת זולה אך ראשי הדיו יכסו את עלות הקניית המדפסת בתוך פעם אחת בלבד! אנו מכירים את התיאוריה: "בכל פעם שנגמר הראש נקנה מדפסת חדשה" זוהי תיאוריה שגויה לחלוטין כיוון שראשי הדיו המסופקים עם מדפסות הזרקת דיו הזולות הינם ראשי דיו אשר אינם מלאים עד הסוף ובמקרים רבים אף פחות מחצי. לכן, כשרוכשים מדפסת חדשה ועלות ראשי הדיו יקרה יותר מהמדפסת עצמה אין זה יהיה חסכון אם תקנו מדפסת חדשה במקומה כיוון ולא באמת קיבלתם את התכולה המלאה של ראש דיו חדש.
מכאן, יש לבדוק מספר דברים הקשורים לראשי הדיו או הטונרים בטרם תקנו את המדפסת:
לכן, ישנה משמעות רבה האם המדפסת אותה אתם מעוניינים לרכוש מקבלת ראשי דיו או טונרים תואמים. טרם הרכישה יש לוודא הן אל מול נציג המכירות והן באינטרנט בפורומים המתעסקים בכך ובהם לקוחות ממליצים על מדפסות אותם רכשו האם המדפסת אכן מקבלת את ראשי הדיו או הטונרים התואמים.
הערה
ישנן מדפסות, בעיקר ביתיות (הזרקת דיו) שעבורן קיימים ראשי דיו תואמים ייעודיים אך הם לא מתקבלים ע"י המדפסת. הסיבה לכך היא קישור המדפסת בצורה אלחוטית לאינטרנט והרשאה למדפסת לבצע עדכוני תוכנה אוטומטיים.
ברוב החנויות למכירת ראשי דיו וטונרים יטענו שאיכות התואמים זהה לחלוטין לזו של המקוריים. הדבר איננו נכון! במדפסות לייזר צבעוניות ובמדפסות הזרקת דיו, איכות התואמים ירודה ביחס לאיכות של המקוריים. הסיבה לכך היא היחס השונה בין הדיו ליתר הנוזלים. אמנם, ההבדל איננו גדול, אבל אם איכות ההדפסה חשובה לכם, יש לקחת בחשבון בשקלול הסופי את עלות הדף עפ"י מחירם של הטונרים או ראשי הדיו המקוריים. לעומת זאת, במדפסות לייזר שחור-לבן, שבהן מצלמים ומדפיסים לרוב מסמכים, איכות ההדפסה אינה נושא קריטי, ולכן כדאי להשתמש בתואמים.
עומס עבודה
ישנה חשיבות רבה לכמות ההדפסות החודשיות בממוצע. לכל מדפסת ישנו עומס עבודה מקסימלי חודשי. לדוגמא: למדפסת HP LaserJet Pro MFP M127fw כמות ההדפסה המקסימלית החודשית הינה 8,000 דפים לכל היותר לחודש לעומת מדפסת HP DeskJet Ink Advantage 1510 All-in-One בה כמות ההדפסה המקסימלית החודשית הינה 1,000 דפים לכל היותר לחודש.
אין הדבר אומר כי המדפסת אחרי העמוד ה- 8,000 לא תדפיס אלא שמעבר למחזור ההדפסה המקסימלי הניתן ע"י היצרן בלאי המדפסת מתגבר ואיכות ההדפסה וחסכוניות ההדפסה נפגמת. על כן, יש לשים לב לעומס ההדפסה המקסימלי לפני הקנייה כדי להימנע משחיקה מתמדת של המדפסת ועקב כך קנייה תדירה של ראשי דיו או טונרים ולבסוף שחיקה מלאה של המדפסת והשבתתה.
אחריות המדפסת
לרוב המדפסות היום ניתנת שנה אחריות ע"י היצרן לפחות. יחד עם זאת, יש חברות כדוגמת HP, אשר נותנת על דגמים מסוימים שלוש שנות אחריות תוך התניה ברישום לאתר, דבר הלוקח מספר דקות לכל היותר אך שווה כסף רב בהמשך הדרך.
אחריות מורחבת
בדרך כלל, כל מוצר אותו אנו רוכשים איננו מתקלקל בשנתו הראשונה. הבעיות מתחילות החל מהשנה השניה על כן, ישנה חשיבות רבה בעיקר למשרדים ולמקומות בהם המדפסת היא לב ליבו של העסק למשך האחריות ולסוג האחריות עליו נדבר מיד.
לפעמים עדיף להוסיף 100-200 ₪ למדפסות היקרות והגדולות ולקבל שירות מוארך של אחריות ל- 3-5 שנים. רבים מן המוכרים אינם אומרים לכם אך ישנה כמעט לכל דגם אפשרות להרחבת האחריות. שאלו את נציג המכירות האם קיימת אפשרות כזו ותופתעו לגלות שבמקרים רבים היא קיימת ובתשלום מזערי.
סוג האחריות
בעת קניית מדפסת יש לשים לב לסוג האחריות הניתן למדפסת., סוג האחריות מהותי ביותר, בעיקר אם המדפסת מהווה עבורכם פונקציה חיונית. במקרה זה, לא תוכלו לקבל מצב שבו המדפסת תתקלקל ותושבת לתקופה ארוכה. דווקא כשתצטרכו אותה. ישנם סוגי אחריות רבים למדפסות אך שלוש העיקריות הן:
מי נותן האחריות
בעת הרכישה של מדפסת יש לשים לב טוב - טוב מי הוא נותן השירות למדפסת. יש לשים לב אם מוכרים לכם הרחבת אחריות של היצרן או הרחבת אחריות של החנות. בדרך כלל הרחבת השירות ע"י החנות היא בעייתית בלשון המעטה. לחנויות אין הרשאה של היצרן לתיקון המדפסת, על כן, רובן משתמשות ברכיבים שאינם מקוריים ומקורם איננו ידוע. מעבדות רבות לוקחות חלקים ישנים ממדפסות מושבתות ומכניסות אותם למדפסת שלכם. הכנסת רכיבים ישנים או שאינן יוצרו בדיוק לדגם המדפסת שברשותכם עלול לגרום נזק רב למדפסת.
לסיכום
בעת קניית מדפסת חדשה יש עליכם לשאול את עצמכם את השאלות הבאות: