תכנון תקציב לעסק מהו? מדובר ביצירת תכנית עבודה לשנה הבאה בצורת דו"ח של הוצאות והכנסות משוערות בתקופה העתידה לבוא. דו"ח זה נכתב בסוף השנה הנוכחית ולקראת השנה הבאה, תוך הסתמכות על הנחות עבודה עתידיות, תחזית גידול ודוחות כספיים (למשל, דו"ח רווח והפסד). המשיכו לקרוא כדי לקבל מושג בסיסי וחיוני בעניין תכנון תקציב לעסק.
תקציב הוא מחויב המציאות עבור כל עסק, כיוון שכך מתאפשר ניהול כלכלי חכם – בשוטף ולטווח הארוך. תכנון תקציבי כזה מאפשר יישום שינויים ופיתוח עסקי במסגרת התקציב המתוכנן. באופן זה ניתן לתכנן את צמיחת העסק תוך יצירת תכנית פיננסית ברורה המיועדת לייעל ביצועים לעומת השנה שחלפה.
תקציב לעסק נערך בדרך כלל עבור תקופה בת 12 חודש, אולם ניתן לתכנן גם תקציב רב-שנתי או כזה המיועד לפרויקט ספציפי – קצר או ארוך טווח. בבניית תקציב הבסיס נתייחס להכנסות, להוצאות ולרווחים הנגזרים מהפרש סך ההוצאות בסך ההכנסות. התקציב השנתי ייבנה בחתוך חודשי ויכלול התחשבות מתאימה בעונתיות העסקית, אם ישנה. גיליון אקסל הוא פורמט מתאים לבניית התקציב, כמו גם מערכת הנהלת חשבונות ייעודית. נתוני עבר בפועל ותחזיות עתידיות ישמשו אותנו בבניית תקציב עסקי חדש.
כדי להעריך הכנסות צפויות לתקופת התקציב, יש ראשית כל לבחון את ההכנסות שהיו בפועל בתקופה שעברה. לרוב, הכנסות בפועל מסייעות כנקודת מוצא לקביעת סעיף ההכנסות בתכנית התקציבית הבאה. נתוני הכנסות בפועל אפשר למצוא בדו"ח רווח והפסד, במאזני בוחן ובדו"חות הכנסות אחרים של העסק.
במסגרת התהליך הניהולי העסקי, ולטובת הערכה של שינויים צפויים בהכנסות, יש לקחת בחשבון משתנים כגון:
מגמות בולטות בכלכלה ובענף העסקי ושינויים ברמת התחרות; אירועים חשובים שהתרחשו לאחרונה בעסק, כדוגמת לקוח מהותי שגויס או עזב; אולי שינוי בתמהיל השירותים או המוצרים הנמכרים בעסק; פעילות עסקית מתוכננת הצפויה להשפיע על ההכנסות; ועוד...
נדגיש כאן שהנחות עבודות שונות בהחלט עשויות להשפיע על סעיף ההכנסות בתקציב. בחרו בהנחות עבודה ריאליות ככל הניתן, תוך נקיטה במידה מתאימה של שמרנות וזהירות.
ככל שניתן, את סעיף ההכנסות בתקציב רצוי לפלח על-פי אופי העסק ודרך הניהול שלו. פילוח על-פי לקוחות, שווקים, מוצרים, אזורים גיאוגרפיים וכו'. פילוח זה יאפשר הבנה טובה יותר של מקור הסטיות.
גם את סעיפי ההוצאות של התקציב נבסס ראשית על נתוני ביצוע בפועל בתקופות קודמות. שימו לב להבדלים שבין הוצאות קבועות להוצאות משתנות. בעוד שהוצאות קבועות אינן תלויות בהיקף מכירות העסק, הרי שהוצאות משתנות מושפעות במישרין משינויים בהיקף המכירות, פרסום עסקים ועוד.
הוצאות קבועות ייכללו בתקציב על-פי הוצאות קבועות בפועל בתקופה שחלפה, תוך כפיפות לשינויים המתוכננים. הוצאות משתנות יוערכו כנגזרת היקף ההכנסות שמתוכנן בתקציב. בדומה לכך, נעבור על סעיפי ההוצאות השונים ונעדכן את ההוצאה המתוכננת בתכנית התקציבית. במקומות בהם אנו מתקשים לעצב את סעיף ההוצאה, נצטרך להתחיל מהבסיס ולנתח עלויות צפויות.
למשל, בנוגע לסעיף הוצאות שכר בעסק – הכינו רשימה של העובדים בעסק, משכורותיהם ותנאי העסקה. הרשימה תאפשר לנו לרכז עלויות שכר. נתונים אלו אפשר לשלוף ממערכת השכר ולהצליב מול סעיף הוצאות שכר במאזן הבוחן או בדו"ח רווח והפסד.
נושאים נוספים באתר "המלצה" שאולי יעניינו אתכם:
בלוג - כתבות מאמרים וטיפים בתחומים שונים
__________________________________________
הקמתם עמוד עסקי מרשים? מצויין!! הגיע הזמן שעוד לקוחות חדשים ייחשפו אליו
קחו 5 דקות הפסקה והירשמו לאתר
אלפי גולשים כל יום באתר המלצה מחפשים עסקים איכותיים בתחומים שונים
ניתן להירשם לפרסום עסקים עם כרטיס עסק חינמי או כרטיס עסק מקודם בתשלום
למה אתם מחכים? הירשמו והתחילו לצבור המלצות מלקוחות מרוצים