אנו חיים בעידן בו למידע יש חשיבות עצומה. יותר מרכוש, הון ואפילו עובדים, לעיתים מידע הוא הנכס החשוב ביותר שיש לחברות ולארגונים שונים. בהתאם לכך, אובדן מידע הוא אירוע העשוי לשתק ואף לחסל חברות, עסקים וארגונים, כתלות בקנה המידה של חומרתו. איך מתמודדים עם אובדן מידע?
שחזור מידע הוא שם כולל עבור פתרונות מחשוב מגוונים שמטרתם החזרת מידע שאבד. מדובר על תהליך חשוב שכדאי להכיר לכל הארגונים והאנשים העובדים בסביבה ממוחשבת, בין אם מדובר על משרד חכם או על גרסה בסיסית של טלפוניה ותקשורת. זאת מאחר ורבות מהפעולות אותן אנו נדרשים לעשות במהלך יום העבודה מבוססים על סוגים כאלו ואחרים של מידע.
מידע נאבד בשתי דרכים עיקריות עליהן נרחיב בהמשך. נקודת האל חזור של מידע היא עניין מאוד פשוט לאיתור: במידה שאיבדתם מידע ואתם לא מצליחים להגיע אליו דרך המיקום הרגיל בו הוא מאוחסן או דרך סל המחזור במחשב, הרי שכדאי לקרוא לאיש המקצוע המתאים, על אחת כמה וכמה אם מדובר במחשב עסק.
הטיפול האיכותי והיעיל ביותר בהקשר של שחזור מידע הוא פנייה לחברת שחזור מידע מקצועית שתאתר עבורכם את הקבצים האבודים. דברים נוספים שאפשר לעשות בגזרת הלקוח הם לכבות את המחשב בסמיכות המיידית האפשרית לאובדן המידע ואף לנתק אותו מהחשמל. בנוסף, מומלץ לרשום בפרוטרוט, ככל שידיעתכם מאפשרת, את הגורם לתקלה ואת כל מה שידוע לכם על נסיבות האירוע, כולל פרטי המידע הנדרש לשחזור.
מצידם של אנשי המקצוע המספקים פתרונות תקשורת כאלו, הם יחוללו כמה "קסמים" עם מכשירים מגוונים, ויאפשרו לכם להשיב את הקבצים שאבדו לכם. ישנה רשימה ארוכה ומכובדת יחסית של סוגי מדיות מידע במחשב אותם ניתן לשחזר, ביניהם:
יש שני סוגי תקלות עיקריות המביאים לאובדן המידע. הסוג הראשון נקרא תקלות פיזיות ומתייחס לכל סוגי העניינים החומריים שעלולים להביא למחיקת מידע: למשל בלאי, הצפה, מכה, שבר, שריפה, התחממות של המחשב ועוד.
מהעבר השני ישנה קבוצת תקלות הקרויות תקלות לוגיות. אלו תקלות הנובעות מבעיות כלשהן הקשורות בתוכנות המותקנות על המחשב או מהתנהגות המשתמש: מחיקת קבצים בטעות, בעיה כוללת במערכת שמירת הקבצים, וירוס, כשל באחסון וכיוצא בזה.
במידה שהמידע אבד, אין כבר יותר מדי מה לעשות חוץ מלפנות לשירותים מקצועיים. אך על מנת להקדים תרופה למכה רצוי לבנות סביבת עבודה בטיחותית בה הסבירות של תקלת אובדן מידע תהיה הרבה יותר נמוכה.
בראש ובראשונה חשוב לגבות את כל הקבצים החשובים לכם, על בסיס תקופתי. בין אם מדובר על גיבוי בענן או על דיסק פיזי (או בכמה ערוצים מקבילים) חשוב ליצור גיבוי ולהיות ערניים לגביו ולגבי העדכון שלו אחת לכמה זמן. בנוסף מומלץ לערוך למחשב בדיקה תקופתית על מנת לוודא שהוא אכן מתפקד כראוי. עניין נוסף שכדאי להקפיד עליו הוא עבודה במקום שנוח למחשב, למשל לא בסביבה חמה מדי שעלולה להביא להתחממות שלו ומשם לאובדן קבצים יקרים.
שחזור מידע מקצועי נחלק לשלושה שלבים עיקריים בדרך לפתרון הנכסף: איתור וקביעת נזק, הערכת נזק וניתוח, ולבסוף שחזור המידע. השלב הראשון מתייחס לאיתור מדויק של מיקום התקלה וקביעת חומרת המצב – כמה מידע אבד עד כה? השלב השני, המוכר גם בשם אפיון, מתייחס לזמן בו מומחי המידע מבצעים הערכת מצב ומבינים מהי הדרך הטובה והיעילה ביותר להשיג את המידע שנמחק.
השלב השלישי הוא השלב הטכני של שחזור המידע על דיסק נפרד (המוגש כמובן ללקוח בסיום התהליך). הדיסק יכיל את כל הנתונים ששוכפלו ושוחזרו, כך שיהיה ניתן לומר כי המידע היקר שב לבעליו.