כשמדברים על נכסים, אפשר למצוא שפע של מידע משפטי: מהשנים האחרונות, אך גם הרבה לפניהן. נכסים מהווים קניין חומרי – קרקעות, נדל"ן, או גם רהיטים או חפצים - או קניין של זכויות, כמו זכות הבעלות, השכירות וכן הלאה. לעומת דיני הקניין הוותיקים הללו, תחום חדש התפתח במאתיים השנים האחרונות: דיני הקניין הרוחני.
דיני הקניין הרוחני נועדו להגן על נכסים לא-מוחשיים, שנוצרו בידי בני אדם. הדינים הללו נועדו להגן על פטנטים, זכויות יוצרים, סימני מסחר, סודות מסחרים או מדגמים. אלו מוסדרים בדברי חקיקה שונים, כאשר היקף ההגנה עשוי להשתנות בין תחום לתחום.
מטרתם של דיני הקניין הרוחני משולשת: תמריץ כלכלי ליוצרים, הגנה מוסרית, וכן הגנה לצרכן.
אלו תחומים נכללים בקניין רוחני?
כיוון שההגנה החוקית על כל אחד מהתחומים שונה, יש לבחון מידע משפטי על כל אחד מהם, בצורה נפרדת. על מנת שתינתן הגנה, על הקניין הרוחני לעמוד במספר קריטריונים. בנוסף, לפעמים ההגנה תימשך לפרק זמן מסוים בלבד, ותגן על חלקים מסוימים ביצירה; זאת, בשונה מדיני הקניין האחרים.
- פטנטים - פטנטים הן המצאות וחידושים בתחום הטכנולוגי שפותחו ע"י בני אדם-, כמו אפליקציות או מכשור רפואי. הגנת הפטנטים מעוגנת בחוק הפטנטים והיא מעניקה את ההגנה החזקה ביותר. ההגנה מתפרשת גם על הרעיון עצמו וגם על הביטוי שלו; על מוצר מוגמר ועל הליך. לקבלת ההגנה, על המוצר לעמוד בתנאי רישום, חדשנות, יעילות ועוד.
- זכויות יוצרים - הגנת זכויות היוצרים מעוגנת בחוק זכויות יוצרים ומגנה על ארבעה תחומים: אומנות, דרמה – מחזות, למשל, ספרות ומוזיקה. בשונה מהגנת הפטנטים, ההגנה הזו מגנה על ביטוי הרעיון, אך לא על הגרעין שלו: למשל, ניתן לעשות שימוש ברעיון לפיו ילד מקבל כוחות קסם, אך לא בדמות "הארי פוטר". כדי לקבל את ההגנה, עליה לעמוד בדרישות קיבעון ומקוריות.
- סימני מסחר - סימני מסחר הם כל התווים, הסמים או האותיות שמסמנים את בעל העסק ומייחדים אותו משאר העסקים. למשל, הסמל של קוקה קולה מהווה את "סימן המסחר" שלה. ההגנה על סימני המסחר מעוגנת בפקודת סימני המסחר, ומקנה הגנה נצחית על הסמל- אלא אם כן לא נעשה בו שימוש למעלה משלוש שנים. מקוריות הסימן הכרחית לקבלת ההגנה.
- סודות מסחריים - אלו כוללים מידע שחשוף לעסק בלבד ורלוונטיים לצרכיו; למשל, המתכון ל"קוקה קולה". ההגנה על הסוד מסתיימת מרגע שאדם גילה את הסוד בצורה חוקית וישרה; הפרת ההגנה תקרה רק אם הסוד נתגלה בדרך לא-חוקית.
- מדגמים - אלו מתייחסים, לעיצובים. ההגנה ניתנת לעיצובים שייחודיים ומשקפים את המראה החזותי של מוצר פרי עיצובו של עסק מסוים. כדי לקבל את ההגנה, על העיצוב להיות חדש ומקורי. להגנת העיצובים שני מסלולים: האחד מקנה הגנה למשך 25 שנה, והשני למשך 3 שנים בלבד.
חשיבותו של עו"ד המתמחה בדיני קניין רוחני
הכשרתו של עו"ד לקניין רוחני איננה מתמצית בהכרתו מידע משפטי גרידא אודות התחומים, התמחות בכללם ובכלל השלבים. עו"ד עשוי להידרש במספר שלבים בייצור קניין רוחני:
- לפני מעשה: כאשר אדם עובד על קניין רוחני, עליו להיוועץ ולוודא כיצד להשלים את הכרתו ככזה – על ידי רישום, למשל - וכך לזכות בהגנה הראויה.
- במהלך מעשה: עסק העושה שימוש בסימן או סוד מסחרי או עוסק בעיצובים, עשוי להיזקק לייעוץ בסוגיות שימור הסוד, או לבחון איך גם עיצובים חדשים יוכלו לחסות תחת הגנת המדגמים.
- לאחר מעשה: במקרה בו הופרו הזכויות, יש להשתמש בשירותי עו"ד קניין רוחני כדי למצות את כלל הסעדים העומדים ליוצר: פיצויים, מניעה, אכיפה וסעדים נוספים, ככל שיידרשו.