הקונספט של קרוסאובר אינו חדש, אבל המונח השיווקי שהוליד את הסגמנט כן. רכבי השטח שצברו פופולריות בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים היו למעשה מעין משאיות יחסית נוחות, ואז, באמצע שנות ה-90, הופיע הקרוסאובר כפי שאנו מכירים אותו כעת.
קרוסאובר אינו מוגדר רשמית, אך באופן עקרוני זה רכב אשר משלב יכולות שטח טובות עם ביצועים נאים גם על הכביש.
הנה כמה דגמים שעיצבו את האבולוציה של רכבי קרוסאובר:
זה אולי לא דגם יפה במיוחד, אבל יש לו משמעות היסטורית. מדובר בסטיישן, אבל המתלים שלו הורמו כדי לספק יותר גובה מעל הכביש והוא הגיע עם הנעה קבועה לכל הגלגלים. ה-AMC Eagle לא הביך את עצמו בשטח, אבל היכולות שלו בכל מזג אוויר והיעילות שלו בדלק בלטו מעל הכל. במובנים מסוימים, זה היה הקרוסאובר הראשון, אך נדרשה עוד התקדמות בתחום.
ג'יפ שיווקה את הדגם הזה כוואן ספורטיבי, ועוררה את הטרנד במסגרתו עברו משפחות מרכבי סטיישן מסורתיים לדגמים יותר גבוהים ומחוספסים. זה היה סוג של הקדמה לקרוסאובר של ממש, מכיוון שהדגם היה קטן למדי.
לעתים קרובות מתעלמים מחשיבותו של הצ'ירוקי XJ. לא רק שהוא היה טוב יותר בשטח מאשר דגם הצ'ירוקי שהחליף, אלא שהוא היה קל יותר ב-1,200 ק"ג ובעל מרווח קרקע טוב יותר.
המונח קרוסאובר לא נוצר עד סוף שנות ה-90, כאשר הושק הטויוטה RAV4. הדור הראשון נבנה על פלטפורמה חדשה, אך השתמש באלמנטים מדגמים קודמים של טויוטה, קארינה וקורולה. RAV4 ידוע בתור רכב פנאי עם הנעה בארבעה גלגלים, אך הדור הראשון היה זמין בהנעה קדמית בלבד בשווקים מסוימים.
היצרנים היפניים הקדימו את ארה"ב עם הקרוסאובר, שכן מותגים אמריקאים המשיכו להתרכז ברכבי שטח מבוססי משאיות קלות עד אמצע שנות ה-2000. יצרניות רכב יפניות היו אלה שדחפו את הקרוסאובר כחלופה לרכבי סטיישן, שיצאו מהאופנה בשנות ה-90.
הונדה השיקה את ה-CR-V ב-1997, ובאותה שנה השיקה סובארו את הפורסטר. היא התבססה על פלטפורמת האימפרזה, אך תכננה דגם עם תנוחת ישיבה גבוהה יותר.
פורד אסקייפ (2000 - הווה)
רק בדגם של שנת 2001 החלה יצרנית רכב אמריקאית כלשהי לקחת חלק ב"בהלה לזהב" - הפופולריות הגואה לקרוסאובר. ליפנים היה חלק בכך, שכן פורד אסקייפ פותחה במקור במשותף עם מאזדה. הדגם הגיע עם הנעה לכל הגלגלים, ומערכת ההנעה השתמשה בלהבים סיבוביים כדי לשלוח כוח לאחור כאשר הגלגלים הקדמיים החלו להחליק.
לנד רובר דיסקברי (1989 - הווה)
הדגם הזה מהווה דוגמה מצוינת לאופן שבו המונח קרוסאובר עשוי להיות מבלבל, במיוחד כאשר היצרניות משתמשות בו באופן לא ברור. בשנת 1989 החל ייצור הדיסקברי כניסיון להעמיד אלטרנטיבה טובה יותר ללנד רובר דיפנדר החקלאי ופחות יקרה לעומת ריינג' רובר.
עם זאת, רק בשנת 2017 נחת הדור השלישי והשאיר מאחור את העיצוב הזוויתי המסורתי של גרסאותיו הקודמות. הוא הפך ליותר משפחתי והציג ביצועים מעולים על הכביש בזכות עיצוב הרבה יותר אווירודינמי. לצד זה, הדיסקברי המודרנילא מאכזב גם בשטח. הוא בנוי על אותה פלטפורמת unibody כמו הריינג' רובר והריינג' רובר ספורט.
כמו רכבים רבים כעת, לנד רובר דיסקברי יושב באזור האפור בין רכב שטח לקרוסאובר. במקרה הזה, יש לו את כל הסממנים של רכב שטח - יכולת להתמודד עם תנאי שטח קשים והנעה לכל הגלגלים כסטנדרט - אבל גם את כל המאפיינים של רכב משפחתי יוקרתי - כולל שלוש שורות של מושבים וחוויית נהיגה נעימה ונוחה.
מחפשים קרוסאובר? כיום ישנו מגוון רחב מאוד של אפשרויות. בחרו בהתאם לצרכים ולתקציב שלכם, ותיהנו מכל היתרונות של רכב שמשלב את שני העולמות.
תמונה: רכבי צרי