2-1 פעמים בשנה (כתלות בגיל הרכב), אתם נקראים להגיע למכון רישוי במטרה להעביר את רכבכם בדיקת רכב, או: "טסט", בשפה העממית.
במכון נבדקים מערכות התאורה, האיתות, ההגה, הצירים, הבלמים, מצב הצמיגים, תחתית הרכב, כיוון הגלגלים ומערכת הפליטה. במידה שאחד מהם אינו עומד בדרישות, הרכב לא יעבור טסט ובעליה יחויב לגשת למוסך על מנת לתקן את התקלות שנמצאו ולשוב לטסט חוזר.
מי שכבר עבר בחייו טסט במכון הרישוי, יודע שמדובר בתהליך מייגע, ארוך ולעיתים יקר. במקרה בו נמצאים ליקויים ברכב, יש לתקנם ולהגיע לבדיקה חוזרת. ישנם מספרים דברים שניתן לבדוק באופן עצמאי טרם ניגשים לטסט לרכב.
איך עוברים טסט לרכב, איך?
טרם נכתוב כאן על הדרכים השונות בעזרתן ניתן להכין את רכבכם לטסט הידוע לשמצה, נבהיר לכם את הסיבה בגללה חובה להעביר טסט כל רכב שעולה על כבישי ישראל: הצורך לוודא כי הרכב תקין ומורשה לנסיעה, מה שמחייב בדיקה מתאימה.
בטרם אתם מזדרזים למוסך כדי לעבור טסט, דעו כי רכב חדש פטור מטסט בשנתו הראשונה (אגרה כן יש לשלם). במידה שרכבכם בן למעלה מ-19 שנים, הרי שיהיה עליכם להעבירו את הטסט, לא פעם, אלא פעמיים בשנה.
תהליך המבדק
ראשית כל יש להסדיר ענייני תשלום ואגרה. ניתן לבדוק את תעריפי האגרה באתר האינטרנט של משרד התחבורה. את השובר לתשלום על חידוש רישיון הרכב תקבלו בדואר כ-30 ימים טרם יפוג תוקפו של הרישיון שברשותכם, אולם על-פי החוק, אי קבלת רישיון חדש בדואר אינה פוטרת אתכם מהחובה לדרשו ממשרד התחבורה וכן אינה פוטרת מעונש במקרה שנסעתם בלא רישיון בתוקף – ונתפסתם על חם.
את האגרה ניתן לשלם במספר דרכים: בסניף של משרד הדואר עם שובר הרישיון ותשלום במזומן; באמצעות כרטיס אשראי בטלפון למשרד התחבורה (5678*); או בתשלום מקוון (באינטרנט) בכרטיס אשראי במתחם התשלומים המקוון של משרד התחבורה.
טסט לרכב: מה בודקים?
קיימת רשימה ידועה וברור של מה שנבדק בטסט על-ידי מכון הרישוי, כאשר על הרכב לעמוד בהצלחה בבדיקות כולן.
סיכום: ומה עכשיו?
אנו סמוכים ובטוחים שממאמר זה למדתם את מה שאתם צריכים לדעת בנוגע להכנות לפני טסט לרכב. בהצלחה!