ברכת המזון היא מצוות עשה מהתורה. יש לא מעט סגולות למצווה זאת. גדולי התורה והחסידות משבחים את המצווה ומציינים את כל הסגולות שיתקיימו באדם שמהדר בברכת המזון ומברך אותה בכוונה.
לשואלים מתי מברכים ברכת המזון, הרי שלאחר שאדם אחר שיעור מסוים של לחם, עליו לברך ברכה זאת. כמו כן, לא פעם כאשר קובעים סעודה שכוללת לחם, גם אם אוכלים פחות מהשיעור הנקבע בהלכה, יהיה צורך לברך ברכת המזון.
קרדיט - ערוץ 2000
ישנם כמה סגולות ברכת המזון חשובות ביותר לברכת המזון שכדאי להכיר:
ראשית כל, בספר החינוך כתוב: מצוה ת"ל): "מקובל אני מרבותי ישמרם הקל, שכל הזהיר בברכת המזון מזונותיו מצויין לו בכבוד כל ימיו". כלומר, כל אדם שמברך ברכת המזון בכוונה ומקפיד על ברכת המזון יתפרנס בכבוד כל ימי חייו. ברכת המזון בהתאם לספר החינוך היא סגולה לפרנסה טובה.
הרב "באר היטב" כתב בשם הב"ח שהאות ף איננה מופיעה בברכת המזון שכן, האות המדוברת מרכזת על קצף, שצף וחרון אף. בהתאם לכך, סגולה היא שכל אדם שמברך בכוונה גמורה ברכת המזון, תהיה לו סגולה להינצל מכל פגע רע.
בספר ברכת דוד כתב בשם הרה"ק רבי שלומקע מזוועהיל זי"ע שברכת המזון היא סגולה לבנים ובני בנים חכמים ונבונים, יראי ה'. אדם שחשוב לו שבניו יהיו חכמים, נבונים ויראי שמיים, צריך שישתדל לברך בכוונה שלמה ברכת המזון ובצורה תדירה. כמו כן, הרה"ק רבעי יעקב דוד מראדומסק זי"ע סיפר על אחד מחסידי הרה"ק בעל הישמח ישראל מאלכסנדר זי"ע שהתלונן על בנו שאיננו מברך ברכת המזון וכל ההפצרות שלו לא הועילו. ענה לו הרה"ק ואמר לו: אם תקבל על עצמך לברך בקול רם אז תיווכח לראות שגם הבן יתחיל לברך ברכת המזון. כלומר, ברכת המזון היא גם סגולה לחינוך הבנים למצוות.
בסופה של ברכת המזון אנו אומרים "הרחמן" שהוא חלק שכולו בקשות נשגבות. אומר החפץ חיים כי הטעם לכך שאנו מבקשים בקשות לאחר ברכת המזון הוא כי אחרי שאדם מקיים מצוות דאורייתא של ברכת המזון, יש עת רצון בשמיים וזוהי שעת כושר לבקש את כל צרכיו מאת השם יתברך.
סגולה נוספת למברך ברכת המזון בכוונה היא סגולה לקדושה וטהרה. הרה"ק מבעלזא היה אומר: הנה ברכת מעין שלש היא ברכה מעין ברכת המזון אז למה חכמים טבעו בה את לשון: "ונברכך עליה בקדושה ובטהרה, ובברכת המזון לא מוצאים את הנוסח המדובר. והוא משיב על כך שקודם שאוכלים לחם על האדם לנטול ידיים, לטבול את הפת במלח ועוד, כך שהאכילה של הפת היא ביישוב הדעת ומתוך כך היא גם בקדושה ובטהרה. באכילת מזונות לעומת זאת אין צורך בהכנה לפני וכל אדם יכול לאכול בכל זמן בצורה יותר קלה וללא יישוב הדעת ועל כן כתוב בברכת מעין שלוש: "ונברכך עליה בקדושה ובטהרה".
עוד סגולה של ברכת המזון הוא סגולה לבריאות. פעם ציינו בפני הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל שיש חולה שיש לו מחסור בדם ולכן הוא צריך תרומת דם של אחרים בכדי שימשיך לחיות. רבי יחזקאל אמר שעל הדבר הזה הוא מכוון בברכת המזון: "ונא אל תצריכנו ה' אלוקינו לא לידי מתנת בשר ודם", כלומר שלא אצטרך לקבל דם מאחרים. כאשר התלמידים שלו שאלו אותו האם זה הפירוש של הדברים, הוא ענה כי כל אדם רשאי לבקש את כל משאלות ליבו בתוך הנוסח של התפילה.
מאמר זה נכתב באדיבות: ערוץ 2000