במאמר הבא נדבר על התחרותיות ומגדר בשוק העבודה אשר לרוב מתאפיינים בהבדלי משכורת, הזדמנויות קידום והתנהלות מול גורמים בכירים.
אחת העובדות הניכרות לעין, היא מרבית מקומות העבודה מאויישות ע"י גברים. בשנת 2008 בוצע סקר אשר בדק את התפלגות המגדר במשרות ממשלתיות ומצא כי רק 16-18% ממשרות ממשלתיות בכירות ברחבי העולם כולו, מאויישות על ידי נשים.
כיצד נוכל להזביר זאת, על אף ההתקמות הגדולה במעמד הנשים בשנים האחרונות, ניתן לומר בצורה חד משמעית שלמרות הכל עדיין יש יותר מנהלים מאשר מנהלות.
ההסבר הפשוט לתופעה ולפער בין המינים מתייחס לאורח החיים השונה של הגברים והנשים, או סוג ההעדפה שונה למקומות העבודה, אולם ניתן להגיד כי כיום השוני הוא לא כל כך גדול ויתכן וישנו רובד נוסף לתמונה זו.
על מנת לתת הסבר חדשני יותר לתועפת הפער, חוקר בשם גניזי החל לבדוק את ההשערה כי הבדלי המגדר נובעים מהטמענה של תכונת התחרותיות וההתמודדות איתה בחברות וארגונים. גניזי טען כי הדרך לתפקידים הבכירים, ובכלל בכל הקשור לקידום במקום העבודה כוללת תחרות על תפקידים וקידומים וכאן הוא החל לבדוק את נושא התחרות בין גברים ונשים ודרך בה הם מתמודדים עם תחרותיות.
בשנת 2003 מצא גניזי כי גברים ונשים מתפקדים באופן שווה בתנאי עבודה סטנדרטיים, אולם בשעה שמכניסים תמריצים תחרותיים לסביבת העבודה, התמונה משתנה. קיים קשר ישיר בין תפוקת העובד כנגד תמריצים בצד של הגברים, לעומת הנשים אשר לא מושפעות בכלל כתוצאה מהתמריצים והתפוקה נשארת זהה בשני המצבים.
על מנת להבין יותר לעומק את הכישורים והתכונות של העובדים שלכם, ניתן לבצע מבחנים פסיכוטכניים על מנת לבחור את אופי העובד.
במחקר ההמשך שביצעו גניזי ורוסטצ'יני נמצא כי הבדלים אלו מופיעים כבר בגיל צעיר יותר. במחקר שעשו אצל ילדים בני 9 בהם דרשו לרוץ ריצה של 40 מטרים בלבד, ניתן היה לראות כי ישנה עלייה בביצועי הבנים, לאומת ביצועי הבנות שנותרו זהים ב-2 המקרים - גם בריצה לבד וגם בריצה בקבוצה. משמע - הכנסת אפקט התחרות הוסיף מימד חדש אצל הבנים שרצו להוכיח את הצלחתם ביחד לקבוצה.
לאורך הזמן המשיך גניזי לבדוק את ההבדלים המגדריים וניסה לבדוק אם חינוך מגדרי מעצב את התכונות הרצויות בילדותינו - בין אם מדובר בצבע הבגדים שלובשים הילדים, סוגי המשחקים שמחשקים ועוד. בעוד שבנים מעודדים לשחק עם כדור בחוץ, הילדות מעודדת להישאר בחדרן ולשחק עם בובות.
במחקר שנעשה ברשת חנויות ביגוד והנעלה בהולנד הוכרזה תחרות לטווח קצר על מנת לבדוק את האווירה התרחתית והשפעה על צוותי מכירה של גברים ונשים.
תוצאות הניסוי הראו כי התמריצים האישיים מגדילים את תפוקתם של העובדים בכ- 5% ולא נמצא הבדל בתפקות הגדילה במקומות העבודה אשר נוהלו על ידי נשים לעומת מקומות עבודה אשר נוהלו על ידי גברים, אולם, במקומות בהם נוהל המקום על ידי גבר, אפקט התחרות עלה כאשר רוב הצוות הורכב מעובדים גברים.
אם נסכם, ניתן לומר כי החינוך אותו אנו משרישים כבר מהילדות, משפיע כל יכולת ההתמודדות בתחרויות.