מעצבי פנים רבים, מאמינים כי תאורה היא עניין קריטי, או אבן דרך משמעותית בעיצוב הבית. למעשה, אלו הם לא רק מעצבי פנים, אלא גם אנשים שעוסקים בצילום, בימוי ומשחק. אנשים אלו, יכולים להגיד – שהתאורה היא זו שגורמת לסצנה להיראות מה שהיא. אם רוצים לקבל אפקט דרמטי, אפקט קומי, אפקט כזה או אחר – תאורה יכולה להשפיע על כך עד מאוד. יתרה מכך, במקרים בהם רוצים לשפר את איכות הצילום, מבלי לקנות מצלמה שהיא רגישה יותר לאור – אפשר להשפיע על התאורה באזור – ובכך להשפיע על הצורה בה התמונה נתפשת בעיני המצלמה. ובכן, גם העיניים שלנו, הן סוג של מצלמה – והן מגיבות לאור. או כך נדמה לנו, על כל פנים.
וכאשר אנחנו משנים את תנאי התאורה במקום מסוים, אנחנו לפתע יכולים להיווכח, שהדרך בה אנחנו תופשים אותו – יכולה להשתנות גם כן. על כן, תאורה היא אלמנט משמעותי, בדרך מה אנחנו תופשים את המראה הוויזואלי של מקום מסוים, והדרך בה אנחנו תופשים את צורתו הוויזואלית, יכולה להשפיע על מידת ההנאה שלנו מהמקום. אם הוא מלוכלך, לא מסודר, לא אסתטי – ייתכן שנוכל להשפיע על הרמה בה נרגיש בנוח בסביבתו, באם נאפשר סדר וארגון חדשים. כמובן, הדבר הוא מעבר לנראות האסתטית של המקום, ומאמיר אל מחוזות זרימת האנרגיה, וכיוצא בזה. אך בכתבה זו – נעסוק ספציפית בדרך בה תאורה יכולה להשפיע על הדרך בה אנחנו תופשים את המרחב, וכיצד היא יכולה להחמיא לסגנונות עיצוב פנים, כמו הסגנון המודרני והסגנון הכפרי.
ראשית, כיצד ליצור תאורה מחמיאה, שנעים לשהות בה, דרך השימוש במנורות צמודי תקרה? ובכן, הרבה מהמומחים לנידון, מסכימים שיש עניין לערבב יותר ממקור תאורה אחד בחדר. ניתן לחשוב על זה כמתכון לעוגה – כאשר כל מקור תאורה, מוסיף משהו הכרחי ומהווה מקור חדש לטעם רלוונטי ומתאים. למעשה, ייתכן שזה אומר שיהיה נכון להרכיב כמה וכמה מנורות צמודי תקרה, או אפילו מנורות מסוגים אחרים – כדי לעדן את התאורה ולעצב אותה לצורה המתאימה. כאשר, עיקרון שיכול להוביל את הערבוב בין מקורות האור – הוא שבאמצע החדר, אפשר שיהיה מקור אור עיקרי כמו מנורות צמודי תקרה, ובפריפריה שלו, מקורות אור עדינים יותר, שמעדנים את הניגוד בין האור החזק שבמרכז, לאזורים החשוכים יחסית שבפינות ובפריפריה.
אלא אם כן אנחנו מדברים על המטבח, אזי שהאור כאן מהווה זווית פונקציונלית יותר, מאשר אסתטית (לפחות עבור אלו שמעדיפים את זה כך). למעשה, באזור המטבח, היכן שאנחנו צפויים להיות "ולעבוד", אפשר שיהיה נכון להציף את המקום באור, בין אם מדובר במקורות אור דומיננטיים כמו אלו של מנורות צמודיי תקרה, או פתרונות תאורה אחרים.
כך או כך, כשזה נוגע לאור – יש לנו באמת שני סוגים (אוקי, יש אינסוף, אך לצורך העניין...):
כאשר האור החם, הוא זה שמפיץ צמים בהירים וכתומים יותר, והאור הקר, מפיץ גוונים כחולים יותר. האור הקר, הוא זה שמתאים לחללים מודרניים יותר, פונקציונליים, בעוד האור החם מתאים לחללים שרוצים לחוות בהם נעימות וביתיות. באופן עקרוני, נרצה להתאים את האור החם לסגנונות עיצוב כפריים, כיוון שהם מתהדרים בצבעים חמים וביתיים יותר, בעוד שנרצה להתאים את האור הקר, לעיצוב מודרני, אשר כולל פינות חדות ואלמנטים פונקציונליים (אם כי, כנראה עדיף לא להגזים עם האור הקר, שלא ייראה תעשייתי או כמפעל, אלא אם כן בזה מעוניינים).
באופן עקרוני, מנורות צמודי תקרה אמורות להוות מקור תאורה שאינו בולט לעין, ולא לוקח מרחב רב. המנורות יכולות להגיע בשלל עיצובים, שיכולים להחמיא הן לסגנון הכפרי, שאפשר שיהיה בו שימוש באלמנטים רבים של עץ, צבעים חומים ועשירים – ואווירה חמה, על פניו. אפשר שהעיצובים של מנורות צמודיי תקרה יחמיאו גם לסגנון עיצוב מודרניים, עם הקווים החלקים, הפינות החדות, והמראה "הנקי והמתוקתק" (שאפשר לראות בחלק מהעיצובים המודרניים).
באופן כללי, באשר למידות מנורות צמודיי תקרה, אפשר להשתמש ביחידת מידה שנקראת לומנס (lumens), פר יחידת שטח. לומנס, לפי ויקפדיה, זו המידה של האור הנראה לעין, הנפלט ממקור אור מסוים. על כן, אם מנורה מסוימת פולטת 250 לומנס, הרי שנמליץ שזו הכמות המספקת על פני מרחב של מטר רבוע, על פי המלצות מומחים מסוימים. כך שאפשר מחד להסתכל מה גודל המנורה, ואפשר מאידך להסתכל כמה אור היא פולטת, כדי לדעת אם זו כמות מספקת למטר רבוע של שטח.
אמנם, לא תמיד נדע לחשב, אך בהתייעצות עם מומחי תאורה, ייתכן שהמספר יהיה נגיש. אנחנו נשמח לעזור, במידה ויש עניין להמשיך את השיח, ולבדוק אילו מנורות צמודי תקרה, אם בכלל – מתאימות עבורך. נשמח לעמוד לשירותך, תודה על קריאתך.