איך אפשר לתרום ולעשות טוב?

כל אחד מאיתנו, לא משנה היכן נולדנו, בני כמה אנחנו, מאיזה מין, דת או לאום אנחנו, באנו לעולם מתוך כוונה לעשות טוב. ככה לפחות אנחנו צריכים להסתכל על עצמנו. כל אחד מאיתנו צריך לחשוב שבאנו לעולם מתוך כוונה להפוך את העולם למקום טוב יותר.

אם נסתכל על עצמנו בצורה כזו, אז נהפוך את הסביבה שלנו למקום טוב יותר, נגרום לאחרים לעשות טוב גם כן, ונוריש לילדים ולנכדים שלנו עולם טוב יותר. אם נדאג להירתם ולתרום בשביל שיהיה טוב, אז לא רק שהעולם יהיה מקום הרבה יותר נעים לחיות בו, אלא גם נייצר ערכים הרבה יותר טובים, נייצר דרך על פיה אנשים יילכו ויחיו.

זה אחד הדברים שעומד בבסיסו של מודל עשיית הטוב, אשר יצרה שרי אריסון, אשת העסקים החזקה בישראל בספרה בשם זה, אשר הפך עם השנים לרב מכר. מודל זה משמש את העסקים והארגונים של שרי אריסון עצמה, אך היא גם מתהווה באמצעות ספר זה והגישה המופיעה בו, את הדרך עבור כל עסק וארגון שרוצים לעשות טוב לסביבה.

מה עומד בבסיס המודל?

מודל עשיית הטוב קובע דבר בסיסי, ארגונים ועסקים לא נועדו רק בשביל לבצע את התפקיד שלהם על פי ההגדרות שהם קבעו לעצמם, אלא הם באו גם לעזור לסביבה, לעזור לגורמים שונים, בפרט חלשים, אשר זקוקים לעזרתם.

המטרה של אותם ארגונים ועסקים, על פי מודל עשיית הטוב, הוא לספק ערכים אנושיים בסיסיים בארגון עצמו, בחייהם האישיים של העובדים, בליבת העסקים שלהם, בתקשורת בין גופים, תקשורת בין אנשים, כשהמטרה היא לייצא את זה החוצה.

במילים אחרות, כל ארגון, כל בית עסק, צריך לחשוב על ערכים אנושיים בסיסיים ולקיים אותם כחלק מליבת הפעילות שלו, לא פחות מאשר פעילות עסקית סטנדרטית. המטרה היא שהארגון יפעל על פי אותם ערכים, אך מעבר לכך, עליו לדעת כיצד לייצא ולשקף את הערכים האלה כלפי חוץ.

באילו ערכים מדובר וכיצד משקפים אותם?

מודל עשיית הטוב מסתכל על החברה סביב שלושה מעגלים, חברה וסביבה, ארגון ופרט, כשהמטרות הכלליות שלו הן להאמין, להיות ולעשות. הערכים אותם מבקשים לשקף המודל הם: חירות פיננסית, הגשמה, נתינה, שלום פנימי, שפה ותקשורת, טוהר, קיימות, חיות, התנדבות, כולנו אחד, שפע, ערך מוסף והוויה.

על כל ארגון לדעת כיצד להביא ערכים אלו לידי ביטוי, כאמור הן בתוכו והן כלפי חוץ. ישנן דרכים שונות כיצד לבטא את הערכים באופן מהותי, בין אם זה באמצעות תוכניות פרונטאליות או און ליין. צריך לציין, ניתן גם לייצר כלי מדידה שיבחנו עד כמה הארגון עומד ביעדים שהוא מציב לעצמו, עד כמה העובדים עומדים בעצמם ביעדים אלו, בין אם זה בתוך הארגון ובין אם זה כלפי חוץ .

 

המלצות טיולים בארץ
רישום עסקים לאתר
המלצות טיולים בארץ
המלצות טיולים בחול
רישום המלצה חדשה