הגידול האדיר בכמות כלי הרכב בישראל, דורש שינויים תמידיים בתשתיות וסלילה של כבישים חדשים בכל שנה. יחד עם זאת, סלילת כבישים היא תהליך מורכב אשר דורש מומחיות וידע במגוון של נושאים הנדסיים לצד כלים איכותיים. בכתבה הבאה נעניק לכם הצצה לתהליך והזדמנות להבין מהו כולל בתוכו.
כל תהליך של סלילת כבישים חדשים חייב לעבור דרך הרגולטור המקומי אשר ייקבע את נחיצותו של מקטע הדרך הנוסף. למעשה, עוד בטרם ביצוע של כל עבודה, חייבים לקבל את ההיתרים המתאימים מהרשויות השונות ורק לאחר מכן להציע תוכנית עבודה מסודרת. עניין זה אמנם כולל בתוכו המון בירוקרטיה, אך הוא נחוץ לצורך סגירה של אזור וסלילה של כביש חדש.
הרבה בטרם מניחים את האספלט החם, יש לבדוק קודם את הקרקע. בשלב זה בודקים אודות סוג הקרקע, האם יש קווי מים וחשמל בדרך ואילו כלים יעניקו לנו את התשתית הטובה ביותר לסלילת הכביש. בשלב זה בודקים גם את רמת הסלעיות של הקרקע ורואים בדיוק כמה קשה (או קלה) צפויה להיות העבודה ומה המשך של הזמן שלה.
לאחר שאנו יודעים בדיוק עם מה אנו מתמודדים ואילו כלים יעזרו לנו בביצוע המשימה, חשוב לבצע יישור והידוק של השטח. נתחשב גם באזורים שבהם יונחו שלטי תנועה וניצור להם התאמה מושלמת, כמו גם נשים לב לזווית של הכביש העתידי. ברמת העקרון, השאיפה תהיה ליצור משטח אשר מתכתב עם פני השטח, תוך שמירה על זווית אופטימלית.
לאחר שנוצר שטח אשר מאפשר הנחה של אספלט, עוברים לתהליך החימום והיצירה שלו. לאחר שהאספלט מגיע לטמפרטורה מדויקת, יש להניח אותו באופן מהיר על השטח ויש מגוון כלים מכניים אשר עוזרים לנו עם העניין. עניין זה מבצוע לרוב תוך כדי נסיעה ומלווה בהסרה של שאריות אספלט. ההסרה הזריזה מסייעת לנו במניעת התגבשות האספלט במקומות אשר אינם מיועדים לכך.
כאשר האספלט נמצא כבר על הכביש, נהוג להשתמש במכבש מכני אשר נוסע הלוך וחזור על הכביש העתידי. המכבש מאפשר לקבע את האספלט אל הקרקע ועוזר במניעה של תילים קטנים אשר עלולים לפגום בקלות הנהיגה. אפילו בחברת א.מ.צ שמש 1990 בע"מ העבודה של המכבש היא איטית משום שהלחץ אשר הוא מפעיל על כל נקודה הינה גבוהה במיוחד.
צביעת הכביש, הנתיבים השונים והשוליים – מהווים חלק סופי ביצירה של כביש חדש. הם חשובים ודורשים תחזוקה קבועה ולכן בפעם הראשונה יש לדייק במיוחד וליצור את התיחום הנכון על פי הדרישות הבטיחותיות. גם הצבתם של שלטי הבטיחות נעשית בשלבים ומאפשרת לקהל הרחב לדעת את סוג הכביש וסגנון הנהיגה הרצוי בו – על פי דרישות החוק.